شناخت جنس پارچه به ما کمک می کند تا برای هر فصل ، پارچه و لباس متناسب با آن را انتخاب کنیم.

در صنعت شال و روسری ،همچون صنعت لباس از انواع مختلف و متفاوتی از پارچه استفاده میشود.

از آنجا که در حال سپری کردن روز های سرد سال هستیم، در این مقاله سعی کردیم تا شما را با جنس های مختلف پارچه که در صنعت شال و روسری استفاده می شود و متناسب با فصل پاییز و زمستان است ، آشنا کنیم.

پارچه موهر

ماده ی اولیه الیاف موهر از موی بلند و لطیف خرگوش و برخی نژاد های بز و گوسفند تهیه میشود . الیاف موهر دارای لطافت و صافی بسیاری است که همین دلیلی بر گران قیمت بودن آن است .الیاف موهر جزو گران ترین و با ارزش ترین الیاف های پارچه به شمار می رود . از ویژگی های بارز این الیاف ، که موجب بالا رفتن ارزش بازار پسندی آن و همچنین محبوبیت آن به عنوان یکی از الیاف های متناسب فصل سرد سال می شود  نرمی و گرمی و جذب رطوبت بالای آن است .

همچنین به دلیل رنگ پذیری  بالای این الیاف و ثبات رنگ در آن ،جنس موهر همواره یکی از محبوب ترین انواع پارچه در صنعت شال و روسری برای روز های فصل سال است.

پارچه پشمی

پارچه های پشمی از دیر باز تاکنون ،نقش به سزایی  در صنعت پارچه  داشته اند. از زمان های گذشته بشر برای دوخت لباس و پارچه از پشم حیوانات استفاده کرده است . پارچه های پشمی به دلیل خاصیت جذب رطوبت بالا و همچنین سبک بودن ، همواره مورد توجه طراحان مد و لباس برای فصول سرد سال بوده اند .

یکی از جنس های محبوب بین خانم ها و هم چنین آقایان برای استفاده در روز های سرد پاییزی ، استفاده از شال های پشمی است .

تنوع در جنس پارچه های پشمی نیز یکی دیگر از دلایل محبوبیت آن است . پارچه های پشمی نخستین بار در ایران به صنعت تولید رسیده اند . امروزه هم کشور ما جزو صادر کنندگان مطرح این نوع پارچه در جهان است . استرالیا نیز از بزرگترین ، تولید کنندگان و صادر کنندگان این نوع پارچه است .

پارچه های پشمی یکی از مناسب ترین ، انواع پارچه در صنعت شال و روسری است که از  زمان گذشته تا کنون ، همیشه مورد توجه و استفاده طراحان این صنعت بوده است .

انواع پارچه های پشمی:

پارچه های پشمی به دو دسته ی تبدیل و عرضه میشوند ، پارچه ی پشمی و فاستونی . در تولید و ریسندگی پارچه های فاستونی ، از نخ های بلند پشم استفاده می شود ،حال آنکه در تولید پارچه های پشمی ، از نخ ها و الیاف کوتاه استفاده می شود . تنوع بالای این نوع جنس پارچه ، یکی از بزرگترین و مهم ترین مزیت های آن است . پارچه های پشمی تولید شده ازپشم انواع مختلفی دارند ؛

پشم طبیعی – گاباردین – بوکله – ملتون – پشم مرنیو (نرم) – کشمیر

پارچه ی نخ پنبه

پنبه پر کاربرد ترین الیاف طبیعی به شمار میرود . پارچه های نخ پنبه نیز در صنعت لباس و شال و روسری همواره مورد استفاده بوده اند .پارچه های نخ پنبه به دلیل تنفس پذیری و سبک بودن ؛ همواره مورد استقبال مصرف کنندگان و طراحان بوده است . از ویژگی های بارز و مثبت پارچه های نخ پنبه میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

  1. عایق بودن
  2. کنترل رطوبت بدن
  3. نرمی و سبکی
  4. ضد آلرژی بودن
  5. دوام و کشسانی بالا
  6. دوام در شست و شو

این موارد موجب شده تا پارچه های نخ پنبه گزینه خوبی برای انتخاب در فصول مختلف سال میباشد .

ژاکارد 

پارچه های ژاکارد معمولا آهار دار و حالت خشک دارند .

نکته ی بارز در مورد پارچه های ژاکارد ، طرح آنهاست . طرح پارچه در هنگام بافت پارچه ، همراه با آن ایجاد میشود .

دلیل نام گذاری این پارچه ، به نام جوزف ژاکارد است که در سال ۱۸۰۹ برای نخستین بار ، ماشین بافت این پارچه را طراحی کرد .

پارچه ی ژاکارد نسبت به دیگر الیاف ، از قیمت بالایی برخوردار است ، اما دوام و کیفیت آن ها ، دلایل محکمی برای خرید آن و مورد توجه قرار گرفته است .

این نوع پارچه به دلیل آنکه دارای طرح در بافت است ، یکی گزینه های محبوب بین طراحان صنعت شال و روسری به شمار می رود ، زیرا اغلب از آن به دو حالت دو رو نیز می توان استفاده کرد .

نکته مهم در نگهداری این نوع پارچه ، شست و شوی آن است که می بایست حتما با آب ولرم انجام شود  تا عمر و دوام پارچه حفظ شود .

پارچه ابریشم

ابریشم ماده ای از جنس فیبروین و سری سین است که توسط کرم ابریشم تولید می شود . در واقع ابریشم رشته ای از پروتین به شمار می آید که توسط کرم ابریشم ریسیده می شود . نخ ابریشم از الیاف ابریشم تولید می شود . به این منظور با استفاده از دستگاه ریسندگی پیله های باز شده و نخ ریسیده می شود .

نخ ابریشم جزو گران ترین الیاف ها به شمار به شمار می رود و در صنعت مد و پارچه از دیرباز به منظور زینت بخشیدن به پارچه مورد استفاده بوده است .

در صنعت شال و روسری نیز ، شال و روسری ها ابریشمی ، همیشه مورد استقبال بوده است و معمولا برای استفاده در مجالس و مراسم های خاص و استایل های رسمی یکی از گزینه های مناسب برای پوشش بانوان بوده است . پارچه ی ابریشم دارای انواع مختلفی شامل :

  • ابریشم چینی : الیافی با بافت ساده و شفاف است . که در کشور چین بافته می شود و تارو پود منظم و یکنواختی دارد .
  • ابریشم خام : به نوعی از ابریشم گفته می شود که تنها آلودگی ها و صمغ جدا شده و در هنگام جوشاندن پیله ها برای ریسیدن ، ماده ی اضافه ای به آن اضافه نمی کنند . در نتیجه ابریشم خالص است .
  • ابریشم وحشی: کشور چین از بزرگترین تولید کنندگان این نوع ابریشم است . ابریشم وحشی به نوعی از آن گفته میشود که غیر پرورشی است .

با توجه به ویژگی هایی که ار پارچه ی ابریشمی گفته شد ؛ پیشنهاد ما برای یک استایل مجلسی -رسمی ، برای شما؛ استفاده از روسری ها و شال های ابریشمی است . که با ظرافت و براق بودن خود موجب کامل شدن استایل شماست ، برای یک مراسم خاص می گردد .

پس فرصت رو از دست ندهید و برای خرید روسری های ابریشمی خاص ، به لینک زیر مراجعه کنید .

پارچه ساتن

تاریخچه پیدایش این نوع پارچه به قرون وسطی و کشور چین باز میگردد . کشوری که این نوع پارچه را با الیاف ابریشم می بافتند ، پس از ایجاد جاده ابریشم ، عرصه برای کشور عای غربی ؛ برای تولید این نوع پارچه گشوده شد .

پارچه ساتن ، پارچه براق ، نرم و لطیف است و سطحی بسیار نرم دارد .

در صنعت مد و لباس ، پارچه ساتن برای زینت بخشیدن در کنار انواع دیگر پارچه به کار می رود . استفاده از شال و روسری هایی با جنس ساتن ، به دلیل نرمی و لطافت بالا و البته لیز بودن برای استفاده روزانه پیشنهاد نمی شود . اما می تواند در کنار پارچه های ابریشمی و شال و روسری های جذاب و خاصی که از آن عرضه می گردد ؛ گزینه ی مناسبی برای استایل های متفاوت و خاص شما باشد .

با توجه به توضیحاتی که در رابطه با جنس پارچه های مختلف شال و روسری مطرح کردیم پیشنهاد ما برای شما عزیزان ؛ برای استفاده و انتخاب شال و روسری مناسب برای فصول گرم سال ؛ جنس های نخی و ابریشم است و برای فصول سرد سال که شال و روسری هم جنبه ی زیبایی و هم جنبه ی گرم کردن سر و گردن را دارد ؛ استفاده از جنس های نخ پنبه ، جیر ، موهر ، پشمی و نخی پاییزه است .